Search Radio Tv
Custom Search

MALAYSIA TV ONLINE

vecasts|Listen Malaysia tv Online | Live tv Malaysia
Please Select Your Favorite Tv Channel To Watch
    LIST ONLINE CHANNEL
  1. Watching RTM1 Online
  2. Watching RTM2 Online
  3. Watching Muzik Aktif Tv Online
  4. Watching TVi Online
  5. Watching TV3 Online
  6. Watching Ntv7 Online
  7. Watching 8Tv Online
  8. Watching Tv9 Online
  9. Watching Astro Ceria Online
  10. Watching Astro Ria Online
  11. Watching Astro Warna Online
  12. Watching Astro Prima Online
  13. Watching Astro Oasis Online
  14. Watching Astro Arena Online
  15. Watching Alhijrah Tv Online
  16. Watching Astro Supersport HD Online
  17. Watching MyTv Online
  18. Watching Bernama Tv Online
  19. Watching Asia Media TV Online
  20. Watching Tv Terengganu Online Server 3
  21. Watching 1Hijau Tv Online
  22. Watching MobTv Online
  23. Watching Jakim Tv Online
  24. Watching Selangor Tv Online
  25. Watching Tv Pas Online
  26. Watching WebTV Kelantan Online
  27. List Offline Channel
  28. Watching Astro Bella Online
  29. Watching Astro Mustika HD Online
  30. Watching Astro@15 Online
  31. Watching Astro Pelangi Online
  32. Watching Astro First Online
  33. Watching Astro Citra Online
  34. Watching Astro Vaanavil Online
  35. Watching Astro Vellithirai Online
  36. Watching Astro AEC / Astro亞洲娛樂台 Online
  37. Watching iView / Astro精彩預告 Online
  38. Watching Astro Zhi Zun HD / Astro至尊HD Online
  39. Watching Astro Wah Lai Toi / Astro華麗台 Online
  40. Watching Astro Shuang Xing / Astro雙星 Online
  41. Watching Astro Xiao Tai Yang / Astro小太陽 Online
  42. Watching Astro Hua Hee Dai / Astro歡喜台 Online
  43. Watching Astro Awani Online
  44. Watching Astro Tutor TV SPM Online
  45. Watching Astro Tutor TV PMR Online
  46. Watching Astro Tutor TV UPSR Online
  47. Watching Astro TVIQ Online
  48. Watching Astro HITZ Online
  49. Watching Astro SuperSport 2 Online
  50. Watching Astro SuperSport 3 Online
  51. Watching Astro SuperSport HD 2 Online
  52. Watching Astro SuperSport Online
  53. Watching Astro Stocklink Online
  54. Watching Astro On Demand Online
  55. Watching Astro Box Office Tayangan Hebat Online
  56. Watching Astro Box Office Movie Thangathirai Online
  57. Watching Astro Box Office Sport Online
  58. Watching Astro Best Online
Click >> CLIK SINI UNTUK MENDENGAR RADIO ONLINE MALAYSIA MAKLUMAT PENTING : UNTUK MAKLUMAT ANDA KESEMUA STREAM RADIO DAN TV YANG TERDAPAT DI BLOG INI TIDAK DI HOSKAN OLEH PIHAK KAMI IANYA ADALAH DARI SUMBER YANG DI PEROLIHI DARI INTERNET DAN ADA KETIKANYA SESETANGAH SALURAN RADIO TV TIDAK BERFUNGSI INI DI SEBAB KAN SERVER DOWN ATAUPUN OFF LINE,DAN PIHAK KAMI JUGA AKAN SENTIASA UPDATED KESEMUA CHANNEL TERSEBUT SECARA BERKALA UNTUK MEMASTIKAN IANYA BEROPERASI,SILA KONGSIKAN INFO TENTANG BLOG TV ONLINE INI PADA KAWAN2 ANDA,KERJASAMA ANDA AMAT PIHAK KAMI HARGAIL,TERIMA KASIH SEMOGA TERHIBUR ,

Adab - Adab Berpuasa di Bulan Ramadhan Dan Niat Puasa

Tanggal 1 Ramadhan seluruh umat islam di seluruh dunia akan mula berpuasa. Kita di Malaysia 1 Ramadhan bersamaan dengan 1 Ogos dan kita akan menyambut 1 Ramadhan pada esok hari. Berpuasa di Bulan Ramadhan merupakan satu kewajipan ke atas seluruh umat islam yang termasuk di dalam Rukun Islam yang ke-3.

Setiap orang yang mengerjakan ibadah puasa perlu mematuhi beberapa peraturan dan adab yang boleh menyempurnakan ibadah tersebut. Antara yang terpenting adalah:

1. Menjaga lidah daripada berdusta, mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengannya;

2. Memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang sia-sia;

3. Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang haram atau yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan berusaha sedaya mungkin untuk menghasilkan pemakanan yang halal lagi bersih.

4. Berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan demikian ibadah puasanya akan suci dan sempurna. Terdapat ramai yang memenatkan diri dengan berlapar dan berdahaga, membiarkan diri terdorong kepada perlakuan dosa dan noda, kerana itu puasanya rosak binasa dan keletihannya tidaklah berbaloi sebagaimana maksud sabda Rasulullah s.a.w.: Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga. (Riwayat an-Nasaei)

Meninggalkan maksiat menjadi kewajipan kepada seluruh orang Islam sama ada mereka sedang berpuasa atau tidak. Apatah lagi bagi yang berpuasa, ia lebih dituntut dan diwajibkan. Sabda Rasulullah, Puasa itu adalah ‘perisai', sekiranya seseorang daripada kalangan kamu sedang berpuasa janganlah dia bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada orang lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakan kepada orang itu: “Saya sedang berpuasa.” (Riwayat Bukhari dan Muslim);

5. Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai;

6. Jauhkan diri daripada mengikut dorongan nafsu ketika berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. Sebaik-baiknya adat makannya sama sahaja pada bulan puasa dan bulan-bulan yang lain.

Sepatutnya orang yang berpuasa mengurangkan kadar pemakanannya sehingga terserlah kesan puasa itu kepada dirinya. Kekenyangan adalah punca kelalaian, kealpaan, keras hati dan malas untuk taat kepada Allah s.w.t..

Terdapat ulama yang mengungkapkan kata-kata berikut: “Sekiranya perutmu kenyang anggota-anggota lain akan lapar (akan menurut turutan nafsu) tetapi sekiranya perutmu lapar kesemua anggotamu akan kenyang.”

7. Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan, bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan mengingati-Nya sebaik mungkin. Justeru, dia tidak melakukan perkara duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang berada di bawah tanggungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang sepatutnya dikhususkan bagi amalan akhirat;

8. Mempraktikkan amalan sunah seperti segera berbuka apabila masuk waktunya, berbuka dengan buah tamar (kurma) dan jika ia tiada memadailah dengan segelas air serta melambatkan makan sahur.

Nabi s.a.w. berbuka dahulu sebelum Baginda mengerjakan solat Maghrib. Sabda baginda: Umatku sentiasa berada dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan sahur. (Riwayat Bukhari dan Muslim);

9. Menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air. Sabda baginda s.a.w.: Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya (orang yang berpuasa). (Riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah)

10. Memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat terawih, witir dan sebagainya.

Adalah dinasihatkan kepada para imam supaya tidak mempercepatkan solat terawihnya seperti mana amalan kebiasaan di masjid dan surau.

Perbuatan tersebut menjejaskan mutu ibadat solat tersebut kerana meninggalkan ‘wajib-wajib' solat seperti meninggalkan tomakninah semasa rukuk dan sujud, mencacatkan bacaan al-Fatihah sebagaimana sepatutnya lantaran ingin kecepatan dalam mengejar waktu sehingga menyebabkan makmum di belakang tertinggal rukun-rukun penting dalam solatnya. Amalan terawih seperti itu adalah tidak sempurna dan berkurangan pahalanya.

Oleh itu berwaspadalah terhadap cara demikian dengan kembali mengamalkan ibadah solat seperti waktu-waktu lain, menyempurnakan kiam, bacaan al-Fatihah, rukuk, sujud, khusyuk, hadir hati dan semua peradaban solat dan rukunnya.

Hadith 1

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".

Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."

Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."

Hadith 2

Ubadah Bin Somit ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda pada suatu hari ketika Ramadhan hampir menjelang: "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."

Hadith 3

Abu Sa'id Al Khudri ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hari siang dan malam pada bulan Ramadhan, Allah Tabaraka wa Taala membebaskan begitu banyak sekali roh daripada api neraka. Dan pada setiap orang Islam pada setiap hari siang dan malam doanya pasti akan diterima."

Hadith 4

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Terdapat tiga jenis orang yang doa mereka tidak ditolak; doa daripada orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa; imam (penguasa) yang adil, dan orang yang dizalimi yang kerana doanya itu Allah mengangkatnya melepasi awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman: "Daku bersumpah demi kemuliaanKu, sesungguhnya Daku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti."

Hadith 5

Ibn Umar ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya mengirim rahmat ke atas mereka yang memakan sahur."

Hadith 6

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa berbuka satu hari di siang hari bulan Ramadhan tanpa alasan yang wajar (disegi syariah) atau sakit yang kuat, tidak akan dapat menampung atau mengganti hari tersebut walaupun akan berpuasa sehingga ke akhir hayatnya."
Klik > NIAT PUASA
Klik > DOA BERBUKA
> MENU UTAMA

free counters
© 2011 ALL Right Reserved | Privacy Policy HOS INTERNET RADIO INTERNET TV.This BLOG makes use of Javascript. If your browser doesn't work with Javascript we recommend you use Google Cherom Or FireFox.
| | |

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker

  ©HOS INTERNET RADIO INTERNET TV - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo